Na prvomájovej Veterán Tatra Rally sa opäť zúčastnilo veľké množstvo veteránov

Veterán klub Tatra 141 v Bratislave každoročne organizuje Prvomájovú veterán Tatra Rally na ktorej sa pravidelne zúčastňuje veľké množstvo historických osobných i úžitkových automobilov. Túto nepochybne zaujímavú akciu dopĺňajú aj historické motocykle i autobusy a bratislavský dopravný podnik zvykne vystaviť aj niektorú zo svojich historických električiek. V tomto roku sa toto veteránske podujatie uskutočnilo už jubilejný 15. krát a za jeho organizáciu ďakujeme pánovi Baligovi a Jánovi Bottovi.

Toto nádherné podujatie každoročne štartuje na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave, odkiaľ sa účastníci tohto priateľského stretnutia presunú do cieľa na Kamzíku. Trasa je pri vždy iná. Niekedy je vedená z hlavného mesta po okolitých obciach bratislavského kraja, inokedy len cez jednotlivé mestské časti Bratislavy. V tomto roku bolo možné tieto veterány stretnúť aj na bratislavskom hrade, Tyršovom nábreží i v Záhorskej Bystrici. Najväčší záujem verejnosti bol nepochybne v cente mesta, kde okrem oficiálnych príhovorov prebehlo aj vystúpenie mažoretiek a vyhodnotenie najlepších posádok.

Slávnostné zahájenie podujatia na Hviezdoslavovom námestí

Tohtoročnou novinkou prvomájového stretnutia historických vozidiel bola Tatra 147 „Dumpcar“, ktorá vychádzala z Tatry 111 a využívala sa najmä na prevoz kameňa, štrku, zeminy a iných sypkých materiálov. Nechýbali však ani ďalšie úžitkové a osobné vozidlá značiek Aero, Citröen, Fiat, Praga, Škoda, Tatra, Trabant a ďalších. Motocykle boli zastúpené značkami ČZ a Jawa.

Tohtoročnou novinkou podujatia bola nákladná Tatra 147

Už niekoľko rokov sa na tejto akcii prezentujú aj členovia Klubu historických autobusov a ani tento rok tomu nebolo inak. Veľkým lákadlom bola Karosa ŠD 11.2032 Europabus pána Mikuláša Ivašku. Zaujímavosťou tohto typu autobusu je, že bol vyrábaný spolu s viac ako 9 m dlhým a 4,5 tonovým rotelom LP 30 (lôžkovým prívesom pre 30 osôb), ktorý mal 12 dvjlôžkových a 6 jednolôžkových kóji v troch úrovniach nad sebou. Po zastavení bola bočná časť so šatňami, umyvárňami a WC vysunutá čím vznikla vnútri chodbička. Vo výbave aj aj plátený prístrešok, skladacie stoličky a stolíky. Pri zájazdoch do zahraničia (NDR, Maďarsko…) bolo možné naložiť nedostatkový tovar ku ktorému sa po zasunutí bočnice a zrušení chodbičky žiadny colník na hranici nedostal. Nakoľko žiadna európska krajina nepovolovala autobusové súpravy s jedným prívesom o dĺžke 22 m (pri ceste do zahraničia boli potiaže so získavaním povolení, alebo sa riskovala jazda bez nej) a v Československu sa jazdilo len na výnimku, vo výrobe rotelu sa ďalej nepokračovalo.

Karosa ŠD 11.2032 Europabus prestávkuje na Tyršovom nábreží

Druhým nemej zaujímavým autobusom prezentujúcim sa na prvomájovej akcii bola Škoda 706 RTO LUX, ktorú určite poznáte aj z legendárneho filmu režiséra Jozefa Macha Florenc 13:30 natočeného v roku 1957. Nuž a ako by to bolo keby sa prípadní záujemcovia medzi Hviezdoslavovým námestím a Tyršovým nábrežím nemohli s týmito nádhernými autobusmi aj odviesť.

Netradičný konvoj vozidiel na Starom moste – historický nákladný automobil, historický autobus Škoda 706 LUX a električka Škoda 30T

Ak ste sa na prvomájovej veterán rally nemohli zúčastniť, pozrite si našu fotogalériu dokumentujúcu túto veľmi vydarenú akciu.

Text: Jaroslav Filo
Foto: Jaroslav Filo a Mikuláš Ivaško

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *